تقسیمات خطه فارس (رامجرد)
تقسیمات خطه فارس (رامجرد)
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

برطبق تقسیمات رسمی که عربها با آن مواجه شدند وآن را بعد رعایت کردن فارس به پنج ولایت تقسیم می شده : اصطخر،شاپور،اردشیرخُره ،ذارابگرد(داراب)،و ارجان

ابن خردادبه ، قدامه و اصطخری همه دراین باره اتفاق نظر دارند  اظهارات سوای فسا و شیراز بوده است . ابن رسته هفت ولایت را می شمارد .ولایت و سه ناحیه یاد میکند و شیراز را ششمین ولایت می شمارد سه ناحیه عبارتند از رودان ،نیریز،خسو،مع هذا محتمل نیست که این اطلاعات متناقض در اثر تغییراتی باشد که طرز اداره وجود دانسته است . خود مقدسی تصدیق دارد که حتی در زمان او شیراز در فهرستهای رسمی ، حوزه اداری خاصی نبوده و ازاین هم پا فراتر می گذارد و می گوید که شیراز از توابع اصطخر بوده است تقسیم این ناحیه را به پنج ولایت می داند: ولایت اصطخر ،ولایت شاپور ،ولایت اردشیر خُره،ولایت دارابگرد ،ولایت ارجان .

1- ناحیه رامجرد جزءولایت اصطخر ازنظر تقسیم بندی قرار دارد . در تاریخ تصرف این سرزمین به دست مسلمانان این نقطه ( رامجرد) دارای اهمیت خاصی بوده است . در اینجا بود که طلایه سپاه مسلمانان در حمله به اصطخر با دشمن که ازآنجابه استقبال شان آمده بود مصادف شد فرمانده طلایه سپاه کشته شد و این بر خورد چنانکه به نظر می آید نزدیک بود به زیان مسلمانان پایان یافت. در این هنگام قسمت اصلی سپاه به قیادت ابن عامر در رسید و دشمن را وادار به فرار و بازگشت به اصطخر کرد .

در ناحیه رامجرد قلعه سعید آباد قرار داشت اصطخری در باره آن می گوید :بر فراز کوهی با شیب تند قرار دارد . راه وصل به آن به یک فرسخ بالغ می شود . در دوره قبل از اسلام به قلعه اسفند باد شهرت داشت . در روزگار اسلام در زمان خلافت علی ابن ابی طالب زیاد در اینجا مستقر شدند و ازآن هنگام قلعه به نام او نامیده شد . در حدود اواخر دوره حکومت بنی امیه منصور ابن جعفر ،والی فارس در این دیار سنگر گرفت . حال دیگر قلعه بنام او نامیده شد . وبه قلعه منصور شهرت یافت . از آن پس مدتی متروک ماند . آنگاه محمدبن واصل الحنظلی حاکم فارس به مرمت آن همت گماشت وبه همین دلیل نام وی بر آن ماند . بعد وقتی یعقوب لیث او را به اسارت گرفت ،هنگامی توانست قلعه را وادار به تسلیم کند که محمد بن واصل به امر فرمان داد. یعقوب امر کرد قلعه را ویران کنند ،اما چون بدان احتیاج داشت بار دیگر آن را ساخت و زندان کسانی قرار داد که منفور وی بودند ولی به هر تقدیر به قتلشان راضی نبود .


منبع و ماخذ : جغرافیای تاریخی فارس -  تالیف : پاول شواتس    مترجم : کیکاوس جهانداری



نظرات شما عزیزان:

ع.قلی پور
ساعت11:20---26 تير 1391
بسیار جالب بود

سامانه پیام کوتاه ویژه
ساعت23:16---22 تير 1391
سلام

سامانه پیام کوتاه + شارژ اولیه رایگان + تخفیف تا

ماه شعبان فقط 4000 تومان تحویل بصورت

آنی و لحظه ای :: فرصت را از دست ندهید !

امکانات هم می تونید اینجا ببنید :

http://sms-ir.com/blog/wp-content/uploads/Infographic21. jpg

برای سوال و ارتباط می تونید با ایدی یاهو در سایت صحبت کنید.

موفق باشید


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: